کاربردهای مستربچ سفید در صنایع مختلف

آشنایی با کاربرد مستربچ سفید در صنایع مختلف

کاربرد مستربچ سفید در صنایع مختلف بسیار گسترده است. عمده‌ترین کاربرد مستربچ سفید در صنایع تولید محصولات پلاستیکی است. علاوه بر این در صنایعی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع خودروسازی، حمل و نقل و … نیز کاربرد دارد. مستربچ سفید در اثر ترکیب دو رنگدانه کلسیم کربنات و دی اکسید تیتانیم یا تیتان در یک بستری پلیمری تولید می‌شود. پلیمر پایه مورد استفاده در تولید مستربچ‌های سفید، در بیشتر موارد پلی‌اتیلن است.

با افزایش درصد رنگدانه تیتان می‌توان میزان پوشش‌دهی محصول نهایی را ارتقا داد و رنگ سفید بهتری را بدست آورد. علاوه بر آن حضور دی اکسید تیتانیوم می‌تواند محصول نهایی تولیدی را در مقابل تغییرات اقلیمی و آب و هوایی مقاوم‌تر کند. همچنین مستربچ سفید در درجه‌های مختلفی تولید می‌شود. در هر یک از انواع تولیدی این ماده، درصد حضور دی اکسید تیتانیم بین ۳۰ تا ۷۵ درصد متفاوت است. در ادامه به بررسی کاربرد‌های مستربچ سفید در صنایع مختلف می‌پردازیم.

کاربرد مستربچ سفید در تولید فیلم‌ پلیمری تیره

روش‌های مختلفی برای تولید فیلم‌های پلیمری وجود دارد که عبارتند از: کلندر کردن، اکستروژن، تولید ورقه‌ای، دمشی، حباب‌دار، لمینه کردن و پوشش‌دهی، کشیدگی و جهت‌دهی. در فرآیند اکستروژن گرانول، مستربچ و افزودنی‌های دیگر نیز با هم ترکیب می‌شوند و پس از ذوب شدن در دستگاه، به کمک قالب موجود در دستگاه به شکل مشخصی در می‌آید. اگر قرار باشد فیلم پلیمری تولیدشده از تیرگی بالایی برخوردار باشد، باید از مستربچ سفید استفاده شود.

کاربرد مستربچ سفید در تولید فیلم‌های پلیمری نازک

بسته به کاربردهای مورد نیاز، فیلم‌های پلیمری در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. اگر نیاز به تولید فیلم‌های پلیمری نازک داشته باشید، می‌توانید از مستربچ‌های سفید استفاده کنید.

کاربرد مستربچ سفید در تولید فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی

پلی‌اتیلن سبک خطی، یکی از انواع پلی‌اتیلن‌های خطی است که چگالی پایینی دارد. از این نوع پلی‌اتیلن در صنایع پلاستیک، بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی، تولید کیسه‌های پلاستیکی، تولید اسباب‌ بازی، تولید پوشش‌ها و محافظ‌های پلاستیکی، تولید کابل، لوله‌ها و اتصالات استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن سبک خطی، هزینه تمام‌شده پایین و مقرون به صرفه‌ای دارد و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. کاربرد مستربچ سفید در تولید پلی‌اتیلن سبک خطی باعث می‌شود که این انعطاف‌پذیری در آن به وجود بیاید.

کاربرد مستربچ سفید در تولید فیلم‌های تک لایه و چند لایه

همان طور که ذکر کردیم در تولید فیلم‌های پلاستیکی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. همچنین فیلم‌های پلاستیکی در انواع مدل‌های تک لایه و چند لایه تولید می‌شوند. برای تولید این نوع فیلم‌ها از روش قالب‌گیری دمشی استفاده می‌شود و مستربچ سفید نیز به بستر پلیمری افزوده می‌شود تا فیلم‌های تک لایه یا چند لایه مورد نظر تولید شوند.

کاربرد مستربچ سفید در تولید فیلم‌های BOPP

فیلم‌های پلی‌پروپلین که در اصطلاح انگلیسی به نام Biaxially Oriented Polypropylene شناخته می‌شوند در بازار ایران به نام ترسبافان معروف هستند. در هنگام تولید این فیلم‌ها، علاوه برا اکسترود شدن لایه فیلم به صورت آبشاری، از دو طرف آن لایه کشیده می‌شود. این کار باعث می‌شود تا فیلم نهایی تولید از پایداری ابعادی و حرارتی بیشتری برخوردار باشد. به دلیل کاربرد مستربچ سفید تولید این نوع فیلم‌ها است که خاصیت پایداری ابعادی و حرارتی در آن به وجود می‌آید.

کاربرد مستربچ سفید در کشاورزی

یکی از کارهای مهمی که در صنعت کشاورزی انجام می‌شود، سیلاژ یا سیلویی کردن محصول پس از تولید است. کار سیلو کردن محصولات به این دلیل انجام می‌شود که دوام و بقای محصول برای مدت طولانی تضمین شود. همچنین با سیلو کردن می‌توان بخش اعظمی از مواد معدنی و پروتئینی موجود در علوفه و ذرت را حفظ نمود. برای سیلو کردن محصول از بسته‌بندی پلاستیکی استفاده می‌شود.

در تولید پلاستیک‌های مورد استفاده در سیلو کردن محصولات کشاورزی از مستربچ سفید استفاده می‌شود. برای حفاظت از محصولات کشاورزی باید آنها را از قرار گرفتن در معرض تابش ماورابنفش مصون نگه‌داشت. مستربچ سفید این قابلیت را برای ما به ارمغان می‌آورد و اشعه ماورابنفش خورشید را دفع می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای مستربچ سفید در صنایع کشاورزی مربوط به تولید مالچ‌های غیرزیستی است.

کاربرد مستربچ سفید در خطوط تولید لوازم پلاستیکی با سرعت بالا

یکی از مواردی که همواره دغدغه صاحبان صنایع بوده است، افزایش سرعت تولید است. چرا که با افزایش سرعت تولید قادر خواهند بود محصولات بیشتری را تولید و روانه بازار کنند و به این ترتیب سود بیشتری به دست بیاورند.

مستربچ سفید این قابلیت را برای خطوط تولید محصولات پلاستیکی به ارمغان می‌آورد؛ زیرا چسبندگی این ماده پایین است و دستگاه‌های موجود در خطوط تولید را دچار مشکل نمی‌کند. به همین دلیل اگر نیاز به افزایش سرعت خطوط تولید در صنایع پلاستیکی وجود دارد، مستربچ سفید گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

کاربرد مستربچ سفید به همین موارد گفته شده ختم نمی‌شود. از جمله کاربردهای دیگر این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده در روش‌های تولید پلاستیک تزریق پلاستیک، قالب‌گیری ضربه‌ای و قالب‌گیری روتوری
  • قابل استفاده در روش‌های تولید برنامه‌های پلاستیکی ترموفرمینگ (شکل‌دهی حرارتی)
  • تولید ورق‌های HIPS برای استفاده در تولید لیوان‌ها و برخی ظروف یکبار مصرف
  • استفاده از مستربچ سفید در تولید گونی‌ها و کیف‌های بافته‌شده FIBC
  • تولید نخ‌ها و الیاف پلی‌اتیلنی
  • تولید پارچه‌های پلاستیکی پلی‌پروپیلنی

شرکت پایون پلیمر، یکی از تولیدکنندگان انواع مستربچ در ایران است که امکان تولید و عرضه مستربچ سفید با پایه‌ها و افزودنی‌های مختلف را دارد. تولیدکنندگان گرامی می‌توانند برای تهیه و استعلام قیمت مستربچ سفید، به صفحه خرید مستربچ سفید مراجعه کنند و یا با شماره‌های 56572878-021 و 56572879-021 تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست