انواع مستربچ رنگی چیست و فرمولاسیون آن کدام است؟

پلاستیک از کاربردی‌ترین مواد در دنیای امروزه است که در ابعاد مختلفی استفاده می‌شود. تولید لوازم رنگی یکی از صنایعی است که در آن از پلاستیک هم استفاده می‌شود. خود پلاستیک بی رنگ است و برای رنگ‌دار کردن آن از افزودن مواد مختلف استفاده می‌شود. یکی از شایع‌ترین راه‌های رنگی کردن آن استفاده از مستربچ رنگی است. این روش برای رنگ‌دار کردن بسیاری از مواد اطراف ما و در صنایع مختلف استفاده بسیار متنوعی دارد. مستربچ رنگی چیست؟ ویژگی‌ها و فرمولاسیون مستربچ رنگی چگونه است؟ انواع مستربچ رنگی چیست؟ اگر می‌خواهید جواب این سوالات را بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

مستربچ رنگی چیست؟

مستربچ‌ها موادی هستند که به عنوان ترکیبات خام پلاستیک به کار می‌روند و این نوع رنگی آن‌ها، به منظور تولید ترکیبات رنگی در ترکیب با پلاستیک و انواع پلیمرها استفاده می‌شوند. این مواد به شکل مایع و یا جامد بنابر کاربرد استفاده می‌شوند. استفاده از انواع مستربچ رنگی شایع‌ترین روش تولید مواد رنگی از پلاستیک است و بسیاری از مواد اطراف ما از این روش ایجاد شده‌اند. چند مورد از کاربردهای شایع این مواد فرش، لوازم پارچه‌ای خانه‌ها، کیسه‌های خرید، لوازم آرایشی و بهداشتی، سیم، کابل، خودرو، اسباب بازی و بسیاری از موارد دیگر است.

فرمولاسیون مستربچ رنگی چیست؟

در کل مستربچ از سه قسمت پایه‌ای تشکیل می‌شود که شامل این موارد است: پلیمر پایه، مواد افزودنی و عامل سازگار کننده. اما سه جز اصلی مستربچ رنگی شامل رنگ دانه، عامل سازگار کننده و پلیمر است.

  • رنگ دانه دو گروه پیگمنت آلی و معدنی دارد.
  • پلیمر سبب توزیع یکنواخت و یکدست پیگمنت‌ها و قابلیت شکل دهی بهتر می‌شود. پلیمر به گونه‌ای استفاده می‌شود که بتواند مستربچ را در خود حل کند. پلیمری که انتخاب می‌شود باید با عامل پخش سازگاری داشته باشد. پلیمر پایه مصرفی معمولا از این مواد ساخته می‌شود: پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی کربنات و پلی آمید.
  • عامل سازگار کننده: وجود این عامل سبب پخش بهتری پیگمنت‌ها بر سطح رنگ دانه می‌شود و همچنین در پایدار کردن پلیمر نیز نقش بسزایی دارد.

انواع مستربچ رنگی چیست؟

رایج‌ترین انواع مستربچ، مستربچ رنگی، سیاه، سفید و افزودنی است.

قیمت مستربچ رنگی چطور تعیین می‌شود؟

حال می‌خواهیم ببینم عوامل تحت تاثیر قراردهنده قیمت مستربچ رنگی چیست. قیمت این ماده با توجه به نوع آن متفاوت است. مستربچ رنگی با توجه به درصدی که در آن پیگمنت استفاده شده، نوع آن و کشور سازنده آن قیمت متفاوتی دارد. هرچقدر پیگمنت بیشتری استفاده شده باشد رنگ نهایی بهتر است اما در استفاده از این ماده محدودیت وجود دارد و باید همیشه نسبتی از مواد رعایت شود. نوع رنگ استفاده شده هم در قیمت نهایی تاثیر گذار است و رنگ‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند.

ویژگی‌های مستربچ با کیفیت

در بین انواع مستربچ رنگی باید نوع باکیفیت آن را برای کار انتخاب کنیم و این کیفیت به موارد مختلفی بستگی دارد. چهار مورد از مهترین این موارد شامل بهداشت، غلظت، مقاومت حرارتی و بسته بندی هستند.

    • بهداشت: در مواردی که از مستربچ برای مواد خوراکی و یا لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود اهمیت دو چندان دارد. مستربچ‌های بهداشتی با استفاده از نانوسید تولید می‌شوند.
    • غلظت: هرچه در ماده تولیدی نهایی غلظت بیشتری از مستربچ استفاده شود کیفیت بیشتری خواهیم داشت. البته همان طور که قبلا هم گفتیم اضافه کردن غلظت مواد باید طبق اصول و موارد خاص خود باشد.
    • بسته بندی: یک مستربچ با کیفیت بسته بندی دارد که مانع از رسیدن نور خورشید و رطوبت به آن می‌شود تا از آسیب رسیدن و خرابی آن جلوگیری کند.

رنگ مستربچ رنگی چطور ساخته می‌شود و به چه عواملی بستگی دارد؟

حال می‌خواهیم ببینیم عوامل تاثیرگذار روی رنگ مستربچ رنگی چیست. مهمترین عاملی که در تعیین رنگ نهایی نقش دارد کیفیت تولید است. برش‌هایی که به دانه‌های مستربچ زده می‌شود باید سطح مقطع مناسبی داشته باشند و اصول خاصی در مورد آن‌ها رعایت شود. موارد بسیاری در فرایند تولید مستربچ و رنگ آن دخالت دارند که هر چه این موارد اصولی‌تر باشند رنگ بهتری تولید خواهد شد.

 فرایند تولید رنگ شامل تولید کردن و سپس مخلوط کردن مستربچ‌های تک رنگ است که رنگ‌های خاصی را به وجود بیاورند. ترکیب این رنگ‌ها و نسبت‌های به کار رفته با یکدیگر از دیگر مواردی است که کیفیت رنگ نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای خرید مستربچ رنگی با کیفیت با شماره‌های 56572878-021 و 56572879-021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست