مستربچ افزودنی چیست؟

آشنایی با مستربچ افزودنی

در این مقاله قصد داریم کاربردهای مستربچ افزودنی را مورد بررسی قرار دهیم. برای اینکه به محصولی با خواص ویژه و بهتر از سایر محصولات دست پیدا کنیم، می‌توان از افزودنی‌های پلیمری استفاده کرد. در این مبحث کیفیت ماده افزودنی، امکان دسترسی همیشگی به آن، قیمت متناسب و داشتن خدمات پس از فروش اهمیت بسیار بالایی دارد.

یکی از این افزودنی‌های پلیمری، مستربچ است که توانسته در صنعت تولیدات پلیمری به خوبی خود را جاگیر کنند. این محصولات جز پرکاربردی از مواد مصرفی در صنعت ظروف پلاستیکی است. بسیاری از تولیدکنندگان برای بالا بردن کیفیت تولید، سرعت بخشیدن به فرایند کارشان و همچنین ماندگارتر کردن محصولشان از این مستربچ افزودنی‌ استفاده می‌کنند. با افزودن مستربچ افزودنی به مواد اولیه تولیدکنندگان می‌توانند به خواص دلخواه محصولشان دست پیدا کنند.

مستربچ افزودنی چیست؟

مستربچ، پودر رنگ (پیگمنت) یا مواد شیمیایی‌ است که یا به منظور تولید رنگ، یا بهبود خواص و یا کمتر کردن قیمت تمام شده به پلیمر اضافه می‌گردد. مستربچ افزودنی از سه جزء پایه پلیمری، مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگارکننده‌ی فعال به عنوان پخش­ کننده آن تشکیل شده است. در تصویر 1 استفاده و کاربرد مستربچ آورده شده است.

کاربردهای مستربچ افزودنی

تولیداتی که از مستربچ افزودنی استفاده می‌کنند کیفیت بسیار بالاتری دارند. می‌توان اذعان داشت که استفاده از این افزودنی فرصت بسیار چشم‌گیری را برای بهبود عملکرد محصولات پلاستیکی به همراه دارد. در نتیجه نگرانی تولیدکنندگان را از بین می‌برد. این محصول به طور یقین می‌تواند کیفیت تولیدات صنعتی را بالا برده و طبق درخواست تولیدکنندگان کاربردهای مختلفی را به شما ارائه دهد.

استفاده از مستربچ­‌ها کاربردهای بسیاری دارند. بعضی از کاربردهای مستربچ افزودنی به شرح ذیل است.

  1. با استفاده از مستربچ افزودنی در انرژی، زمان و هزینه به کار بردن نیروی کار و هزینه لازم برای مخلوط کردن پودرها صرفه جویی می‌شود.
  2. با استفاده از مستربچ افزودنی سهولت در ذخیره‌سازی در صنعت ممکن می‌شود.
  3. سهولت در جابجایی و کاربری به دلیل شکل گرانولی مستربچ‌ها ممکن می‌شود.
  4. با استفاده از مستربچ افزودنی خوراک‌دهی ساده‌تر شده و مشکل تغییر غلظت افزودنی و یکنواختی رنگ یا خواص در حین تولید حل خواهد شد.
  5. با استفاده از این مواد پیگمنت‌ها در هوا پخش نشده و منجر به آلودگی و ایجاد خطر برای کارکنان نمی‌شود.
  6. یکی دیگر از کاربردهای این مواد کمک به پخش و یکنواختی بهتر رنگ، افزودنی یا پرکننده در سراسر محصول نهایی است.
  7. به تاخیر اندازنده‌ی شعله یا شفاف کنندۀ نوری یکی دیگر از کاربردهای این محصول است.
  8. اضافه کردن پیگمنت یا افزودنی زمان کتری را از شما می‌گیرد.
  9. با استفاده از مستربچ افزودنی سازگاری عامل اتصال‌دهنده‌ی مستربچ با پلیمر بهبود یافته و فرآیند ذوب بهتر صورت می‌گیرد.
  10. افزایش تکرارپذیری فرآیند از طریق از پیش تعیین کردن نسبت اجزای افزودنی مستربچ ممکن می‌شود.
  11. استفاده از مستربچ افزودنی منجر به تثبیت بیشتر رنگ و خواص می‌گردد.
  12. منجر به افزایش براقی محصول می‌گردد.
  13. آنتی اکسیدان شدن محصولات را در پی دارد.
  14. حذف هزینۀ پاک سازی و تمیزکاری برایتان ممکن می‌گردد.

انواع مستربچ افزودنی 

انواع مستربچ افزودنی به شرح جدول ذیل هستند:

  • مستربچ لیز کننده (Slip Agent)
  • مستربچ آنتی بلاک (Anti Block)
  • مستربچ آنتی بلاک لیز کننده (Anti Block and Slip Agent)
  • مستربچ ضد الکتریسیته ساکن (Anti Static)
  • مستربچ ضد اشعه ماوراء بنفش ( Anti UV)
  • مستربچ کمک فرآیند (Aid Process)
  • مستربچ آنتی اکسیدانت (Anti Oxidant)
  • مستربچ ضد مه گرفتگی و ضد بخار(Anti Fog)
  • مستربچ تاخیر انداز شعله (Flame Retardant)
  • مستربچ تمیز کننده (Cleaning Masterbatch)
  • مستربچ شفاف کننده (Nucleating Agent)
  • مستربچ براق کننده (Optical brightener)
  • مستربچ کربنات کلسیم پوشش دار با مش 2500
  • مستربچ دوخت پذیر

پرکاربردترین مستربچ‌های افزودنی

  • مستربچ روان‌کننده از ترکیبات آلی بوجود می‌آید و اصطکاک بین سطح دستگاه تولید پلیمر و پلاستیک مذاب را کاهش می‌دهد.کاری که این مستربچ می‌کند تأثیر روی محصول نهایی و صیغلی کردن تولیدات و جلوگیری از چسبانندگی بین آنها است. زمانی که محصولات پلاستیکی در معرض اکسیژن قرار بگیرند استحکام خود را از دست می‌دهند و با گذر زمان رنگی مات و کدر پیدا می‌کنند. مستربچ آنتی اکسیدان جلوی این فرایند را می‌گیرد.
  • مستربچ ضد اشعه فرابنفش (UV) که نام دیگر آن پایدار‌کننده در برابر نور فرابنفش است، از تغییر رنگ و رنگ پریدگی که بر اثر نور خورشید ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند. یکی از مشکلاتی که پلاستیک دارد، مقاومت کم آن در برابر حریق و گرماست. مستربچ ضد حریق منجر به کند سوزی شده و خود خاموش شوندگی محصولات را افزایش می‌دهد. در زمان حمل و نقل قطعات پلاستیکی الکتریسیته ساکن به وجود می‌آید و همین الکتریسیته ساکن منجر به افزایش آلودگی و جذب شدن گرد و غبار، حتی آتش سوزی و ایجاد برق گرفتگی می‌شود. مستربچ آنتی استاتیک روی محصولات پلاستیکی لایه‌ای به عنوان محافظ ایجاد می‌کند و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.
  • مستربچ تمیز کننده به منظور تمیز کردن سیلندر و قطعات دستگاه تولید پلیمر‌ها از مواد قبلی و رنگ‌ها با شروع فرایند تولید محصولات بعدی استفاده می‌شود. مستربچ دوخت‌پذیر یکی از مشکلات در تولید نایلون‌ها که کاهش قدرت کششی آنها است و باعث پارگی زود هنگام محصولات می‌شود را برطرف کرده و امکان دوخت مناسب را در نایلون ها ایجاد می‌کند. مستربچ براق‌کننده با ایجاد شفافیت و جلوه خاصی که به ظروف پلاستیکی می‌دهد آن‌ها را براق و جذاب‌تر می‌کند.

خرید مستربچ افزودنی

توضیحات و نکات‌‍‌‌‌‌‌‌ ارزشمندی درباره مستربچ افزودنی در مقاله بالا آورده شد.‌‍‌‌ برای خرید و استعلام قیمت مستربچ افزودنی، می‌توانید با شماره‌های 56572878 021 و 56572879 021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست