کامپاند پلی اتیلن چیست

کامپاند پلی اتیلن چیست؟

کامپاند پلی اتیلن از رایج‌ترین پلیمرها در خانواده پلاستیک‌ها است که امروزه 30 درصد از کل مواد پلاستیکی را تشکیل می‌دهد. پلیمر پلی اتیلن سنتز شیمیایی پلی اتیلن می‌باشد که ترکیب نفت خام و گازهای طبیعی علت تشکیل این نوع پلیمراست.
از پرمصرف‌ترین کامپاندهای پلیمری گرمانرم برای قطعات و اجزا، کامپاند پلی اتیلن است که در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و ضریب اصطکاک کمی دارد ,و همچنین از خواص الکتریکی خوبی برخوردار است و مهم‌تر از همه نکات گفته شده کامپاند پلی اتیلن سبک وزن است.
از ویژگی‌های بارز کامپاند پلی اتیلن قابلیت ذوب شدن در هنگام قالب‌گیری است.

اجزای تشکیل دهنده کامپاند پلی اتیلن

اجزای تشکیل دهنده پلی اتیلن، زنجیره‌های هیدروکربنی است که پایه اصلی آن مولکول اتیلن می‌باشد که از ۲ اتم کربن و۴ اتم هیدروژن تشکیل شده است.
HDPE یک پلی اتیلن با مقاومت بسیار بالا است که مقاومت خوبی در برابر سایش و  ترک‌ها دارد. در مقایسه با پلی اتیلن با چگالی پایین،این ماده مقاومت بهم خوردگی بهتر، دامنه کاری و استحکام کششی بالاتری دارد، این ماده سبک وزن بوده و به هیچ عنوان جاذب رطوبت نمی‌باشد. از ایده‌آل‌ترین پلیمرها برای ساخت محصولاتی است که باید در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

کاربرد کامپاند پلی اتیلن چیست؟

از کاربردهای اصلی کامپاند‌ پلی اتیلن، تولید انواع و اقسام لوله‌ها به ویژه لوله‌های آبرسانی است و این میزان به حدی در خرید کامپاند پلی اتیلن تاثیرگذار است که  در تولید لوله‌ به حدی زیاد است که در بازار به آن کامپاند لوله پلی اتیلن نیز گفته می‌شود.

برای تولید لوله آبرسانی باید درصدی دوده به کامپاند پلی اتیلن به مواد ان اضافه شود تا ماده اولیه مورد نیاز برای تولید این نوع لوله مهیا شود. برای تولید لوله آب از رنگ مشکی کامپاند پلی اتیلن استفاده می‌شود.

ویژگی‌های کامپاند پلی اتیلن

امروزه در صنایع مختلف پلیمری برای افزایش کیفیت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه،  مواد گرانولی به برخی از مواد اولیه و کامپاندها تزریق می‌شود. از جمله این مواد، دوده است که با افزودن آن به  گرانول پلی اتیلن می توان کامپاند پلی اتیلن تولید کرد که از ویژگی‌های کامپاند پلی اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاوم در برابر نورد خورشید
  2. مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی به علت استفاده از ضایعات با کیفیت صنعتی و مواد نو در ترکیب این کامپاند
  3. قیمت مقرون به صرفه
  4. شکل‌پذیری عالی جهت تولید در بازار داخلی و خارجی
  5. وزن سبک

بررسی مزایای خرید کامپاند پلی اتیلن

مقاومت در برابر نور خورشید
با افزودن مقدار مناسبی از دوده به گرانول یا کامپاند پلی اتیلن  موجب افزایش سطح مقاومت آن در برابر نور خورشید می‌شویم. اغلب  لوله‌های آبرسانی در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند بنابراین باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید.

 برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این نوع لوله‌های پلیمری، مقداری دوده به مواد اولیه پلی اتیلن اضافه می‌گردد که با این ترفند عمر لوله‌های آبرسانی تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده و این موضوع در درازمدت از هزینه‌های اضافی چلوگیری می‌کند.

قیمت تمام شده اقتصادی
نکته‌ای بسیار مهم در رابطه با لوله‌های کامپاند پلی اتیلن این است که پایین‌تر بودن قیمت کامپاند پلی اتیلن در مقایسه با سایر متریال‌هایی که برای تولید لوله‌های آبرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب مقرون به صرفه بودن این کامپاند شده است.

شکل‌پذیری بهتر کامپاند پلی اتیلن
کامپاند پلی اتیلن دارای قابلیت شکل‌پذیری بسیار بالایی است که برای تولید اقلام مختلف بسیار به کار می‌آید. از فاکتور بسیار مهم در تولید محصولات پلیمری، شکل‌پذیری است و به هر میزان شکل‌پذیری مواد بیشتر شود، می‌توان محصولات با تنوع گسترده‌تری تولید کرد.

 پایداری مناسب محصولات تولیدی
مواد اولیه‌ای که در تولید این کامپاندها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت یکنواخت ترکیب می‌شوند که این مسئله باعث می‌شود، کیفیت محصول نهایی از ثبات خوبی برخوردار باشد و طول عمر آن تا حد چشمگیری افزایش پیدا کند.
بنابراین از مشخصه خوب دیگر که در قیمت کامپاند پلی اتیلن نیز تاثیرگذار است، پایداری بالایی است که محصولات نهایی تولیدی با آن دارند.

کامپاند پلی اتیلن در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

از اصلی‌ترین کاربردهای کامپاند پلی اتیلن این است که در زمینه تولید لوله‌های آبرسانی بسیار نقش مهمی دارد. سایر کاربردهای کامپاند پلی اتیلن در تولید محصولات پلیمری و صنایع مربوط به آن عبارتند از:

  • تولید فیلم‌های پلی اتیلن
  •  تولید قطعات تزریقی
  •  تولید ورق‌های ژئوممبران
  •  تولید لوله‌های تحت فشار
  •  تولید لوله‌های آبیاری قطره‌ای
  •  تولید کارتن پلاست‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست